MUQADDIMAH
Sejarah telah mebuktikan bahawa hukum HUDUD adalah
satu peraturan yg bijaksana, adil, mampu mengawal
kebaikan dan telah memberi jalan keluar kpd masalah
manusia. Dizaman kegemilangan Islam yg lampau , orang
kafir pun menerimanya.
Bagi orang beriman, hukum HUDUD dirasakan satu
anugerah yg mengandungi nikmat. Kerana ia memberi dua
faedah yg besar:
1. Ia seolah-olah pagar yg mengawal tanam-tanaman
dari serangan binatang-binatang yg hendak memakannya.
Yakni HUDUD membersihkan masyarakat drp orang-orang
jahat yg mahu mengganggu keselamatan dan kebaikan
insaniah dan material yg mereka telah cetuskan.
dari serangan binatang-binatang yg hendak memakannya.
Yakni HUDUD membersihkan masyarakat drp orang-orang
jahat yg mahu mengganggu keselamatan dan kebaikan
insaniah dan material yg mereka telah cetuskan.
2. Bagi orang-orang yg melakukan kejahatan sama ada
sengaja atau tidak, mereka diberi jalan keluar untuk
lepas dari hukuman Akhirat. yang mana dosa yg sudah
dihukum di dunia (secara HUDUD) tidak lagi dihukum di
Akhirat.
Disinilah menunjukkan betapa pentingnya perlaksanaan
hudud didahului dengan kesedaran iman dan kefahaman
Islam.Sebagai pagar, maka hukum HUDUD hanya mungkin
dilakasanakan setelah segala anak benih kebaikan
selesai ditanam dan tumbuh dengan subur didalam
masyarakat.
Orang tidak pernah buat pagar dulu sebelum
benih-benih tanaman ditanam. Dan lagilah tidak pernah
berlaku orang yang buat pagar untuk memagari lalang.
Ertinya hukum hudud itu ditegakkan dalam masyarakat
yg sudah baik-baik demi mengawal kebaikan drp
dirosakkan oleh orang-orang jahat yg sudah tidak
dimakan ajar.
Sebaliknya, kalau hukum hudud ditegakkan dalam
masyarkat yg majoriti belum baik, maka fungsinya yg
sebenar tidak akan berjalan. Sebaliknya hudud akan
jadi 'bala' dalam masyarakat, yakni masyarakat akan
hiruk pikuk dengan hukum, denda, seksa dan lain-lain
yg tidak kenal rehat. Hingga masyarakat itu nampak
begitu kejam dan tidak ada kedamaian dan kasih sayang
lagi.
Pagar hanya tahan mengawal dua tiga ekor lembu tapi
kalau sudah beribu-ribu lembu, pagar boleh roboh
dibuatnya.Sedang dalam masyarakat yg sudah dididik
iman dan taqwa, hukum hudud yg diancamkan itu akan
benar-benar memberhentikan maksiat.Cukuplah sekali
tangan seorang pencuri itu dipotong dan dipamerkan
untuk diambil pengajaran oleh orang-orang lain, maka
hasilnya, tidak berlaku lagi sebarang kecurian dalam
masyarakat itu.
sengaja atau tidak, mereka diberi jalan keluar untuk
lepas dari hukuman Akhirat. yang mana dosa yg sudah
dihukum di dunia (secara HUDUD) tidak lagi dihukum di
Akhirat.
Disinilah menunjukkan betapa pentingnya perlaksanaan
hudud didahului dengan kesedaran iman dan kefahaman
Islam.Sebagai pagar, maka hukum HUDUD hanya mungkin
dilakasanakan setelah segala anak benih kebaikan
selesai ditanam dan tumbuh dengan subur didalam
masyarakat.
Orang tidak pernah buat pagar dulu sebelum
benih-benih tanaman ditanam. Dan lagilah tidak pernah
berlaku orang yang buat pagar untuk memagari lalang.
Ertinya hukum hudud itu ditegakkan dalam masyarakat
yg sudah baik-baik demi mengawal kebaikan drp
dirosakkan oleh orang-orang jahat yg sudah tidak
dimakan ajar.
Sebaliknya, kalau hukum hudud ditegakkan dalam
masyarkat yg majoriti belum baik, maka fungsinya yg
sebenar tidak akan berjalan. Sebaliknya hudud akan
jadi 'bala' dalam masyarakat, yakni masyarakat akan
hiruk pikuk dengan hukum, denda, seksa dan lain-lain
yg tidak kenal rehat. Hingga masyarakat itu nampak
begitu kejam dan tidak ada kedamaian dan kasih sayang
lagi.
Pagar hanya tahan mengawal dua tiga ekor lembu tapi
kalau sudah beribu-ribu lembu, pagar boleh roboh
dibuatnya.Sedang dalam masyarakat yg sudah dididik
iman dan taqwa, hukum hudud yg diancamkan itu akan
benar-benar memberhentikan maksiat.Cukuplah sekali
tangan seorang pencuri itu dipotong dan dipamerkan
untuk diambil pengajaran oleh orang-orang lain, maka
hasilnya, tidak berlaku lagi sebarang kecurian dalam
masyarakat itu.
Tapi hari ini, masayarakat masih liar, bukan saja
tangan dipotong, kalau kepala dipotong pun nescaya
tidak membuatkan orang lain "bercuti" dari kejahatan.
Sebaliknya orang-orang jahat itu akan mengejek-ejek
mengatakan Islam itu kejam, zalim dll.
ALLAH minta kita lakukan amar makruf dulu kemudian
barulah nahi mungkar. Yakni tegakkan kebaikan dulu
baru cegah kemungkaran. Bukannya ghairah sangat
hendak menghukum penjahat sedangkan usaha-usaha
mengajak kebaikan tidak diberi perhatian serius.
Hukum hudud yg ALLAH sudah tetapkan dalam AlQuran
adalah satu kaedah menghukum yg sungguh tinggi nilai
dan hikmahnya. Ia lebih bijak, lebih tepat dan lebih
adil dari "hudud-hudud duniawa" yg dicipta oleh
manusia.
Contohnya dalam kes curi, ALLAH menetapkan
hukumannya iaitu dipotong tangan. Manakala mengikut
peraturan manusia, pencuri dihukum penjara atau denda.
Mana lebih bijak dan adil? Pencuri yg mencuri kerana
sengaja bukannya terpaksa atau terdesak, tidak akan
dapat diubat penyakitnya itu hanya dgn penjara atau
denda. Bagi pencuri yg pakar, hukuman denda mendorong
dia untuk lebih kreatif dan aktif mencuri.
Maka akan lebih ramai orang yg diseksanya kerana
kehilangan harta. Oleh itu, supaya pencuri
benar-benar rasa betapa sakitnya orang-orang yg dicuri
hartanya itu, sipencuri mesti disakiti dgn kesakitan
yg setimpal. Yakni hilangkan atau 'curi' tangannya.
Tetapi ALLAH tidak perintahkan dipotong kaki pencuri,
walaupun kaki turut terlibat dalam mencuri. Sebab
potong kaki agak keterlaluan, kerana itu mengambil
atau menghilangkan kehidupan si pencuri kerana tidak
boleh bergerak lagi. Sedangkan akibat mencuri itu
bukan sampai orang yg kena curi itu tidak boleh hidup
lagi. Demikianlah sukatan hukuman hudud, ia
betul-betul setimpal dan berpada dgn kesalahan
seseorang. Jelas ini menunjukkan tujuan hudud ialah
agar pesalah merasa kesakitan yg seimbang dgn
kesalahannya keatas orang lain. Jangan kita rasa
hukuman hudud ini kejam. Sebab hukuman itu sama
timbangannya dengan kekejaman yg dilakukan oleh
pesalah terhadap orang lain.
hukumannya iaitu dipotong tangan. Manakala mengikut
peraturan manusia, pencuri dihukum penjara atau denda.
Mana lebih bijak dan adil? Pencuri yg mencuri kerana
sengaja bukannya terpaksa atau terdesak, tidak akan
dapat diubat penyakitnya itu hanya dgn penjara atau
denda. Bagi pencuri yg pakar, hukuman denda mendorong
dia untuk lebih kreatif dan aktif mencuri.
Maka akan lebih ramai orang yg diseksanya kerana
kehilangan harta. Oleh itu, supaya pencuri
benar-benar rasa betapa sakitnya orang-orang yg dicuri
hartanya itu, sipencuri mesti disakiti dgn kesakitan
yg setimpal. Yakni hilangkan atau 'curi' tangannya.
Tetapi ALLAH tidak perintahkan dipotong kaki pencuri,
walaupun kaki turut terlibat dalam mencuri. Sebab
potong kaki agak keterlaluan, kerana itu mengambil
atau menghilangkan kehidupan si pencuri kerana tidak
boleh bergerak lagi. Sedangkan akibat mencuri itu
bukan sampai orang yg kena curi itu tidak boleh hidup
lagi. Demikianlah sukatan hukuman hudud, ia
betul-betul setimpal dan berpada dgn kesalahan
seseorang. Jelas ini menunjukkan tujuan hudud ialah
agar pesalah merasa kesakitan yg seimbang dgn
kesalahannya keatas orang lain. Jangan kita rasa
hukuman hudud ini kejam. Sebab hukuman itu sama
timbangannya dengan kekejaman yg dilakukan oleh
pesalah terhadap orang lain.
Demikianlah halnya dengan hukum-hukum yg lain dalam
Islam. Sudah ALLAH sukat dan tetapkan dgn jelas dan
terperinci. Ia tidak boleh ditukar ganti, dirombak,
dipinda dan dipersoalkan. Kita cuma dibenarkan mencari
hikmahnya untuk kita lebih yakin dgn hukum ALLAH.
Diantara hukuman-Nya yg telah tetap tidak boleh
berubah-ubah lagi ialah:
Islam. Sudah ALLAH sukat dan tetapkan dgn jelas dan
terperinci. Ia tidak boleh ditukar ganti, dirombak,
dipinda dan dipersoalkan. Kita cuma dibenarkan mencari
hikmahnya untuk kita lebih yakin dgn hukum ALLAH.
Diantara hukuman-Nya yg telah tetap tidak boleh
berubah-ubah lagi ialah:
1. Hukuman pancung kpd orang yg tidak sembahyang tiga
waktu berturut-turut tanpa uzur syar'i sesudah
dinasihatkan.
2.Hukum qisas iaitu membunuh dibalas bunuh, luka
dibalas luka.
3.Hukuman sebat kpd orang yg membuat fitnah.
4.Hukuman rotan 100 kali pada penzina yg belum
kahwin, direjam sampai mati pada penzina yg sudah
kahwin.
5.Hukuman rotan 80 kali kpd orang yg menuduh orang
berzina tanpa bukti yg cukup
6.Rotan 80 kali untuk peminum arak
Terhadap kesalahan-kesalahan yg ALLAH tidak tetapkan
hukumannya, cuma menyerahkan kpd bijaksana hakim
untuk menjatuhkan hukuman agar seimbang dgn
kesalahan, itu dinamakan hukum ta'zir. Yakni pesalah
diberi malu.
Cara-cara memalukan itu boleh berbeza-beza bergantung
kpd siapa pesalah dan apa kesalahan. Hukuman ta'zir
yg biasa dilakukan ialah diarak keliling bandar serta
diconteng mukanya.Atau dipamerkan, didenda, dikerah
kerja berat, dipenjara, diikat ditiang tempat lalu
lalang umum ddl. Tujuannya supaya dia benar-benar
rasa malu dan terhina sehingga dia serik untuk
mengulang kesalahan yg dilakukannya.Perlu diingat
bahawa hukuman ini sama hebatnya dgn kesalahan yg
dibuat. Jadi tak timbul istilah kejam dsbnya.Pesalah
sendiri akan mengaku nanti:"Beginilah hebatnya
kekejaman yg aku lakukan. Dan hukuman di Akhirat
lebih dahsyat lagi. Biarlah aku dihukum di dunia."
Sebenarnya 'hudud dunia' ini lebih kejam. Ada orang
ditangkap tanpa dibicara. Hukum hudud bukan bermaksud
menyeksa.Ia lebih bermaksud untuk mendidik
orang-orang yg tidak terdidik dgn nasihat dan tunjuk
ajar. Bila ia sakit, malu dan susah, baru dia faham yg
sikapnya itu tidak baik dan tidak patut. Baru dia
dapat berfikir tentang perasaan dan keperluan orang
lain.
Sebagaimana dia tidak sanggup disusahkan, dimalukan
dan disakiti, begitulah orang lain. Keinsafan ini
hanya akan timbul kalau hukuman yg dikenakan
benar-benar menyakitkan dan seimbang. Tidak lebih dan
tidak kurang. Kalau kurang, ia tidak menakutkan dan
menginsafkan. Kalau lebih, akan jadi zalim dan kejam.
Siapakah yg lebih bijak dari ALLAH dalam menetapkan
lebih atau kurangnya sesuatu hukuman?
Sedangkan kita hendak menghukum anak yg kita
sayangkan itu pun kita tidak pasti apakah hukuman
benar-benar boleh menghentikan kejahatannya. Susah
kita hendak adil. Apa lagi terhadap orang yg tiada
sangkut-paut dgn kita. Kalau begitu, janganlah
terlalu berani untuk mempertikaikan ketetapan ALLAH!.
Konon bangsa asing akan takut hudud. Inipun satu
andaian tanpa asas. Yg lebih banyak salah dari
betulnya. Sebenarnya bangsa asing yg cerdik dan
rasional lebih terbuka dalam menerima sesuatu hukuman
drp orang Islam yg sudah rosak imannya.
Buktinya,orang asing boleh terima hukum penjara, hukum
bunuh, hukum sebat, hukum gantung dll yg dibuat di
dunia selama ini. Kalau hukum bunuh pun dapat
diterima, masakan hukum potong tangan dan rejam
ditolak?. Sedangkan kebaikan akan dapat dirasai oleh
masyarakat lebih besar darinya dari tangan yg
dipotong itu. Bahkan saya yakin orang asing itu pun
suka kalau pencuri dari bangsanya yg sudah tidak boleh
diubat lagi, dipotong saja tangannya supaya harta
mereka tidak dicuri lagi dan kesejahteraan masyrakat
terjamin.
Dalam sejarah Islam, hukum hudud yg dijalankan tepat
mengikut cara dan peraturan yg ditentukan oleh Islam,
telah memberi kesan yg sungguh baik.
Yakni sesudah hukuman dijatuhkan kpd pesalah yg
menyerah diri, kesalahan yg sama tidak berlaku lagi
dalam masyarakat untuk beberapa tahun. Keamanan dan
kestabilan dan ketenangan hakiki benar-benar dirasai
oleh masyarakat. Inilah berkatnya hukum ALLAH dan
sempurnanya peraturan hidup Islam.
Tetapi kalau syarat-syarat tidak dipenuhi, tidak
melalui tarbiah dan asuhan yg istiqamah, memang ia
nampak terlalu berat dan mustahil. Makan nasi pun
kalau tidak ikut peraturan dari awal hingga akhirnya
akan menyusahkan kita walaupun lauknya sedap!
Demikianlah dgn hukum hudud.Ia jadi rahmat kalau
dilakukan ikut caranya. Tetapi akan jadi pelik kalau
diletak bukan pada masa dan tempatnya.
hukumannya, cuma menyerahkan kpd bijaksana hakim
untuk menjatuhkan hukuman agar seimbang dgn
kesalahan, itu dinamakan hukum ta'zir. Yakni pesalah
diberi malu.
Cara-cara memalukan itu boleh berbeza-beza bergantung
kpd siapa pesalah dan apa kesalahan. Hukuman ta'zir
yg biasa dilakukan ialah diarak keliling bandar serta
diconteng mukanya.Atau dipamerkan, didenda, dikerah
kerja berat, dipenjara, diikat ditiang tempat lalu
lalang umum ddl. Tujuannya supaya dia benar-benar
rasa malu dan terhina sehingga dia serik untuk
mengulang kesalahan yg dilakukannya.Perlu diingat
bahawa hukuman ini sama hebatnya dgn kesalahan yg
dibuat. Jadi tak timbul istilah kejam dsbnya.Pesalah
sendiri akan mengaku nanti:"Beginilah hebatnya
kekejaman yg aku lakukan. Dan hukuman di Akhirat
lebih dahsyat lagi. Biarlah aku dihukum di dunia."
Sebenarnya 'hudud dunia' ini lebih kejam. Ada orang
ditangkap tanpa dibicara. Hukum hudud bukan bermaksud
menyeksa.Ia lebih bermaksud untuk mendidik
orang-orang yg tidak terdidik dgn nasihat dan tunjuk
ajar. Bila ia sakit, malu dan susah, baru dia faham yg
sikapnya itu tidak baik dan tidak patut. Baru dia
dapat berfikir tentang perasaan dan keperluan orang
lain.
Sebagaimana dia tidak sanggup disusahkan, dimalukan
dan disakiti, begitulah orang lain. Keinsafan ini
hanya akan timbul kalau hukuman yg dikenakan
benar-benar menyakitkan dan seimbang. Tidak lebih dan
tidak kurang. Kalau kurang, ia tidak menakutkan dan
menginsafkan. Kalau lebih, akan jadi zalim dan kejam.
Siapakah yg lebih bijak dari ALLAH dalam menetapkan
lebih atau kurangnya sesuatu hukuman?
Sedangkan kita hendak menghukum anak yg kita
sayangkan itu pun kita tidak pasti apakah hukuman
benar-benar boleh menghentikan kejahatannya. Susah
kita hendak adil. Apa lagi terhadap orang yg tiada
sangkut-paut dgn kita. Kalau begitu, janganlah
terlalu berani untuk mempertikaikan ketetapan ALLAH!.
Konon bangsa asing akan takut hudud. Inipun satu
andaian tanpa asas. Yg lebih banyak salah dari
betulnya. Sebenarnya bangsa asing yg cerdik dan
rasional lebih terbuka dalam menerima sesuatu hukuman
drp orang Islam yg sudah rosak imannya.
Buktinya,orang asing boleh terima hukum penjara, hukum
bunuh, hukum sebat, hukum gantung dll yg dibuat di
dunia selama ini. Kalau hukum bunuh pun dapat
diterima, masakan hukum potong tangan dan rejam
ditolak?. Sedangkan kebaikan akan dapat dirasai oleh
masyarakat lebih besar darinya dari tangan yg
dipotong itu. Bahkan saya yakin orang asing itu pun
suka kalau pencuri dari bangsanya yg sudah tidak boleh
diubat lagi, dipotong saja tangannya supaya harta
mereka tidak dicuri lagi dan kesejahteraan masyrakat
terjamin.
Dalam sejarah Islam, hukum hudud yg dijalankan tepat
mengikut cara dan peraturan yg ditentukan oleh Islam,
telah memberi kesan yg sungguh baik.
Yakni sesudah hukuman dijatuhkan kpd pesalah yg
menyerah diri, kesalahan yg sama tidak berlaku lagi
dalam masyarakat untuk beberapa tahun. Keamanan dan
kestabilan dan ketenangan hakiki benar-benar dirasai
oleh masyarakat. Inilah berkatnya hukum ALLAH dan
sempurnanya peraturan hidup Islam.
Tetapi kalau syarat-syarat tidak dipenuhi, tidak
melalui tarbiah dan asuhan yg istiqamah, memang ia
nampak terlalu berat dan mustahil. Makan nasi pun
kalau tidak ikut peraturan dari awal hingga akhirnya
akan menyusahkan kita walaupun lauknya sedap!
Demikianlah dgn hukum hudud.Ia jadi rahmat kalau
dilakukan ikut caranya. Tetapi akan jadi pelik kalau
diletak bukan pada masa dan tempatnya.
errmmm : agak-agak dah takde org melakukan kejahatan di negara ni..menjadikan merompak, mencuri dan melacur sebagai pekerjaan...negeri serambi mekah macam mana plak...???